هدف اصلی این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی حسابرسان میباشد. بدین منظور پرسشنامها ی توسط
پژوهشگران تهیه و بین حسابرسان شاغل در مؤسسات عضو جامعهی حسابداران رسمی ایران، توزیع گردید. در تحلیل
دادههای حاصل از پرسشنامه از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس، Tاستیودنت و ضریب
همبستگی اسپیرمن، استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که هشت عامل سازمانی شامل"دستمزد"، "ارتقاء"،
"مشارکت در تصمیمگیری"، "قدردانی"، "تخصصی کردن فعالیتهای حسابرسی"، "ارزیابی عملکرد به شیوه
مناسب"، "پیشرفت شخصی" و "فعالیت در مؤسسات حسابرسی بزرگ" و شش عامل ماهیتی شامل"تنوع
کاری"،"آزادی عمل در کار حسابرسی"،"آگاهی از نتیجه حاصل از انجام فعالیت حسابرسی"، "چالشی بودن شغل
حسابرسی"، "انعطاف پذیری در حین فعالیت حسابرسی" و "احساس مفید بودن"، و سه عامل محیطی شامل
"سرپرستی"، "روابط اجتماعی مناسب همکاران" و " امنیت شغلی" در مؤسسات حسابرسی موجب افزایش و "ابهام
در شغل حسابرسی"، موجب کاهش رضایت شغلی حسابرسان می-شود. همچنین، میزان تأثیر عوامل "فرصت
مشارکت در تصمیمگیری" و "قدردانی از حسابرسان" بر رضایت شغلی با افزایش سن و تجربه حسابرسان افزایش
مییابد. در نهایت، دیدگاه حسابرسان نسبت به عوامل موثر بر رضایت شغلی در مناطق و سطوح تحصیلی گوناگون،
متفاوت بوده و حسابرسان زن و مرد در خصوص عوامل موثر بر رضایت شغلی دیدگاه یکسانی دارند.